Opdracht 2



De jacht op nieuwe kennis


Dat afval verder gaat dan je eigen omgeving, heb je in de eerste opdracht ondervonden.
Maar hoe komen we aan al dat afval? Waar komt het vandaan en waar gaat het naar toe? 
En vooral: waarom gebeurt het zo en kan het ook anders?
Hieronder vind je 4 opdrachten. Verdeel de opdrachten over 4 (groepjes) leerlingen. Laat de 
leerlingen los op de vragen. Het antwoord op de vragen verwerken ze creatief in een poster.


Bekijk je pennenzak

*Maak een oplijsting van de inhoud
*Welke materialen heb je nog van vorig jaar? 
*Uit hoeveel verschillende soorten grondstoffen bestaat het schrijf- en ander gerief? 
*Zoek voor elk materiaal een mogelijke herkomst en duid dit aan op een kaart.
*Hoe worden de materialen ontgonnen?
*Hoeveel van deze materialen zijn hernieuwbaar?
*Zijn er alternatieven? 
 

Ontleed je gsm

*Wie gebruikt zijn gsm al langer dan 2jaar? Anderhalf jaar? Eén jaar?
*Uit welke grondstoffen bestaat je gsm (hoofdzakelijk)?
*Zoek voor elk materiaal een mogelijke herkomst en duid dit aan op een kaart.
*Hoe worden de materialen ontgonnen?
*Waar kan je terecht met je gsm als je er vanaf wil?

Welke elektrische toestellen heb je

*Hoe oud zijn die toestellen?
*Welke toestellen gebruik je (bijna) nooit?
*Wat gebeurt er als ze kapot zijn?
*Bedenk 4 andere bestemmingen.

Kijk rond je. Welke materialen zie je rondom je in het klaslokaal, de ruimte …?

*De school beslist het lokaal volledig terug in te richten. Alles moet uit de ruimte, je moet er dus 
vanaf. Bedenk 2 scenario’s: voor wat nog bruikbaar is en voor wat niet meer bruikbaar is.
deze linken kunnen je helpen:

Gebruik de affiches om de info op school kenbaar te maken. 
Post ook (een foto van) de posters op de blog!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten